Alliantielid Marloes
Jimmy's

Marloes is mede-initiatiefnemer en -eigenaar van Jimmy's en alliantielid. Al van jongs af aan was ze gefascineerd door mensen en wat hen drijft, wat haar leidde tot een studie in pedagogiek en maatschappelijk werk. De kernvraag die haar loopbaan vormgaf was: hoe kan de ontwikkeling en groei van mensen het beste gefaciliteerd worden?

Om deze vraag te beantwoorden, zette Marloes de eerste stap door jongeren te betrekken. Zij gaven aan behoefte te hebben aan een fysieke plek om elkaar te ontmoeten en te ondersteunen, bij voorkeur gerund door henzelf, maar met de juiste begeleiding indien nodig.

Dit idee kreeg vorm in Jimmy's. Als mede-eigenaar en oprichter bouwt Marloes al meer dan 12 jaar aan plekken voor jongeren. Jimmy's biedt jongeren een plek waar ze met hun ideeën, vragen en problemen terecht kunnen. Of het nu gaat om inspiratie, advies, gezelligheid, ontmoetingen of het samen maken van plannen.

waarom

Over Jimmy's

Jimmy's is een heel simpel concept: een plek waar alle jongeren naartoe kunnen gaan met al hun ideeën vragen en problemen. Voor inspiratie of advies. Of gewoon voor de gezelligheid, om anderen te ontmoeten of om samen plannen te maken. Een plek waar jongeren zelf aan het roer staan, ondersteund door een jongerenwerker en in samenwerking met culturele organisaties, hulpverleningsinstanties en andere jongereninitiatieven in de buurt. Een broedplaats voor talent en een makkelijke eerste stap naar (professionele) hulp tegelijk. Een springplank en een vangnet ineen.

Waarom de inloopalliantie?

Als een van de eerste initiatieven in Nederland, heeft Jimmy's veel ervaring opgedaan en lessen geleerd.
Hoe zet je zo'n concept als Jimmy's neer? Waar loop je tegenaan als je wilt opschalen? Hoe train je vrijwilligers?

Marloes: "Dat was nog allemaal niet zo eenvoudig. Je probeert een nieuwe denkwijze in bestaande structuren te zetten. In een maatschappij die in hokjes is verdeeld, een wereld van petten, wetten en loketten, waar alles aan elkaar hangt van belangen. Daar hebben wij flink last van gehad."

Als BV kijkt Jimmy's op een ondernemende manier naar het maatschappelijke vraagstuk. Hoe wil je een creatieve broedplaats als Jimmy's organiseren en financieren? Zodat je niet afhankelijk bent van overheidssubsidies?

"Een alliantie bouwen, is gewoon heel hard werken. Door kennis met elkaar te delen, komen we samen verder!"

De start van Jimmy's

In januari 2011 werd 'jongerenwinkel' Jimmy's officieel geopend. Marloes: "Het was op alle fronten pionieren." Ze benaderden Jimmy's echt als een winkel: wat moet er in de winkel, wat verkopen we? Een kwestie van halen en brengen. Tegen iedereen die meewerkte bij Jimmy's werd gezegd: "We gaan je niet vertellen wat je moet doen; als jij het een goed idee vindt, dan gaan we ervan uit dat je weet wat je moet doen en wat je ervoor nodig hebt. Beter achteraf om vergiffenis vragen dan vooraf om toestemming."

In een van de eerste sessies vertelde een meisje dat ze na de scheiding van haar ouders haar achternaam had laten wijzigen in die van haar moeder. Dat was nog helemaal niet makkelijk geweest. Ze zei: "Het komt waarschijnlijk niet heel vaak voor, maar ik zal vast ook niet de enige zijn, dus als ik er iemand mee zou kunnen helpen, dan zou ik dat heel leuk vinden."

Marloes: "Het was een van de eerste keren dat mijn geloof in peer support werd bevestigd. Zie je wel, jongeren willen elkaar echt helpen!"

Organiseren van toeval 

Marloes: "We organiseren toeval. We zijn er voor iedereen die een vraag of idee heeft."

Jij kan degene zijn die een hulpvraag heeft én hulp kan bieden. Dat biedt Jimmy's aan in één omgeving. Bijvoorbeeld: Je hebt een schuld van 1.000 euro, maar kan wel heel goed flyers ontwerpen. Dan brengen we jou weer in contact met iemand die daar hulp bij kan gebruiken. Een springplank en vangnet ineen. Vanuit deze visie ontstaat bij Jimmy’s dat wat jongeren op dat moment nodig hebben en verder helpt. Jongeren worden geholpen bij het vinden van antwoorden op hun vragen.

 

Meer informatie