Blogberichten

Vacature: projectleider ‘Alliantie inloopmogelijkheden mentale gezondheid jongeren’

Wil jij impact maken door samen met vijf maatschappelijke initiatieven te werken aan een krachtig netwerk van inloopmogelijkheden die gezamenlijk de mentale gezondheid van jongeren (preventief) versterken? Heb jij een strategische blik en weet je deze te combineren met een hands-on mentaliteit? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Wat is het belang van laagdrempelige inloopvoorzieningen?

De mentale gezondheid van jongeren staat onder druk, veel onderzoeken wijzen dat uit. In Nederland zijn in de afgelopen tien jaar door verschillende organisaties inloopvoorzieningen geïnitieerd. Hier kunnen jongeren zonder afspraak, verwijzing of indicatie, gratis en in vertrouwen binnenlopen. Zij vinden er een luisterend oor en kunnen alleen of met elkaar werken aan hun ontwikkeling en het versterken van hun mentale gezondheid. Hoe eerder zij kunnen praten over hun zorgen en (levens)vragen, hoe groter de kans is dat problemen niet escaleren. Preventieve ondersteuning, met aandacht voor problemen én mogelijkheden, is daarmee essentieel voor het vergroten van de kwaliteit van leven van jongeren.

Waarom een Alliantie Laagdrempelige Inloopmogelijkheden Mentale Gezondheid Jongeren?

Vanuit deze uitgangspunten en een diepgevoelde betrokkenheid hebben een samenwerkingsverband van laagdrempelige inloopmogelijkheden opgericht. De Stichting Alliantie Laagdrempelige Inloopmogelijkheden Mentale Gezondheid Jongeren is in december 2023 opgericht door vijf maatschappelijke initiatieven: @ease, Roger That Inspiratielab, Jimmy’s, TEJO en Weave by Boilrs Hub.

Het gezamenlijke doel is om een landelijk dekkend netwerk te realiseren van laagdrempelige inloopmogelijkheden waar jongeren aan hun ontwikkeling en mentale gezondheid kunnen werken. De alliantie heeft een gezamenlijke verandertheorie uitgewerkt. Die strategie is tweeledig: we zorgen voor brede onderbouwing, erkenning en structurele financiering van laagdrempelige inloopmogelijkheden, en investeren tegelijkertijd in de groei en ontwikkeling van onze leden.

Om deze strategie slagvaardig te kunnen implementeren, focust de alliantie in 2024 op de ontwikkeling en realisatie van een basisorganisatie. De projectleider draagt samen met het bestuur bij aan groei en professionalisering van de werkorganisatie en het uitwerken van strategische samenwerkingsverbanden met belangrijke stakeholders.

Wie zoeken wij?

Jij voelt je betrokken bij onze ambities en doelstellingen en kunt ons tijdens deze opbouwfase ondersteunen vanuit een brede ervaring. Je initieert, faciliteert en coördineert. Je begrijpt dat de leden van de Alliantie het verhaal over het belang van laagdrempelige inloopvoorzieningen moeten vertellen en met externe stakeholders in gesprek gaan. Je hebt er plezier in om dit proces van binnenuit te ondersteunen, door te zorgen voor een duidelijk spoorboekje en een goede inhoudelijke voorbereiding van de besluitvorming. Hierbij werk je plezierig samen met het bestuur, maar je aarzelt niet om aan de bel te trekken wanneer dat nodig is voor de voortgang.

Daarnaast zoek je graag contact met de buitenwereld. Je verkent en onderhoudt relaties en samenwerkingen met strategische stakeholders en mogelijke nieuwe leden, en betrekt het alliantiebestuur waar passend.

Je wilt de organisatie laten groeien: je krijgt energie van het inrichten van een slagvaardige werkorganisatie en hebt zin om een team te bouwen.

En verder?

  • Je bent een ervaren projectleider en hebt samenwerkingsverbanden vormgegeven en begeleid.
  • Je hebt gewerkt in het sociaal domein en bent bekend met het onderwerp en het stakeholderveld rondom mentale gezondheid.
  • Je bent bekend met de relevante wet- en regelgeving , of kunt je dat snel eigen maken.
  • Je kunt zowel strategisch als operationeel werken, en je houdt van die afwisseling.
  • Je bent doortastend, flexibel én in staat te schakelen op de verschillende niveaus.
  • Je bent iemand die kan verbinden en je hebt een goed gevoel voor groepsdynamiek.
  • Je bent een probleemoplosser, zorgt dat dingen voor elkaar komen en houdt de hoofdzaken in de gaten.

Wat zijn je primaire taken?

  • Je formuleert de korte en lange termijn doelen, stelt een jaarplan op, bewaakt de planning en de voortgang en legt verantwoording af aan het bestuur.
  • Je zorgt voor een passende inzet op de geïdentificeerde resultaatgebieden, jaagt daarop voortgang aan, en trekt de boel vlot waar dat nodig is.
  • Je constateert op tijd wanneer inhoudelijke ondersteuning nodig is om voortgang te realiseren en je bereidt de besluitvorming voor ten behoeve van het bestuur.
  • Je signaleert kansen en mogelijkheden voor lobby en belangenbehartiging.
  • Je draagt zorg voor de voortgangsrapportages aan subsidieverstrekkers.
  • Je neemt het voortouw m.b.t. fondsenwerving ten behoeve van de organisatieontwikkeling.
  • Je draagt bij aan de ontwikkeling van de werkorganisatie, en bent eerste aanspreekpunt voor huidige en nieuwe (freelance) teamleden.
  • Je verzorgt en controleert de financiële administratie, en ondersteunt het bestuur bij het opstellen van de jaarrekening en jaarverslag.

Wat bieden wij jou?

  • Een betrokken, enthousiast en inspirerend bestuur dat naast de alliantie ook zelf actief is in het werkveld.
  • Een uitdagende opdracht in een dynamisch en uiterst relevant werkveld.
  • Een parttime-opdracht van 12-16 uur per week flexibel in te zetten, vooralsnog tot eind 2024 – en met de intentie tot verlenging.
  • Een vergoeding passend bij een opstartend maatschappelijk samenwerkingsverband.

Interesse?

Stuur uiterlijk op woensdag 26 juni 2024 je CV met indicatie van je tarief en een korte toelichting van je motivatie via tekst of filmpje naar mail@nadjagroot.nl.

Wil je eerst meer informatie? Mail naar of bel met Marloes Dekker (marloes@jimmys.net en 06-51034998) of Arianne Westhuis (arianne.westhuis@ease.nl).

Vervolgstappen

  • Gesprekken met geselecteerde kandidaten vinden plaats op woensdagochtend 3 juli en donderdagochtend 4 juli.
  • Een eventueel tweede gesprek vindt plaats op dinsdagmiddag 9 juli.